Frågor och svar - Inyett Detect / AutoPay Detect
  1. Support Center
  2. Inyett Detect / AutoPay Detect
  3. Frågor och svar - Inyett Detect / AutoPay Detect

Hur fungerar koppling mot KAR i Inyett Detect/AutoPay Detect?

KAR används som en källa för att validera kontonummer. Du kan använda KAR för att kontrollera om ett kontonummer och ett organisationsnummer är kopplade till varandra. Dessutom kan du verifiera om ett kontonummer är aktivt. I Inyett Detect använder vi KAR på två olika sätt:

Varning Kontokoppling (FEL)

För att använda denna funktion måste betalningen vara norsk och extratjänsten KAR måste vara aktiverad. 


Scenario 1.

Om det finns ett organisationsnummer i betaldata, kontrollerar vi om det organisationsnumret och kontonumret har validerats inom de senaste 30 dagarna. Om det finns en validering som är inom 30 dagar använder vi meddelandet från den valideringen. Om valideringen är äldre än 30 dagar gör vi en ny kontroll mot KAR. Om något av de röda meddelandena från KAR uppstår skapas en varning för kontokoppling FEL.


Scenario 2.

Om betaldatan inte innehåller något organisationsnummer, så kontrollerar vi om det finns ett organisationsnummer kopplat till kontonumret i kundens "kontokopplingar". Om det finns ett organisationsnummer i den listan, så kollar vi om både organisationsnumret och kontonumret har validerats inom de senaste 30 dagarna. Om det finns en validering inom 30 dagar, så använder vi meddelandet från den senaste valideringen. Om valideringen är äldre än 30 dagar, så utför vi en ny kontroll mot KAR. Om något av de röda meddelandena från KAR uppstår, så skapas en varning för kontokoppling FEL.


Scenario 3.

Om det inte finns något organisationsnummer med i betaldata, undersöker vi om det finns ett organisationsnummer kopplat till kontonumret i kundens "kontokopplingar". Om det inte finns något organisationsnummer i den listan kan vi inte utföra denna kontroll.



Varning Kontonummer

Förutsättningar: 

För att använda denna funktion måste betalningen vara från Norge. Dessutom måste extratjänsten KAR vara aktiverad.


Scenario

Om kontonumret har blivit validerat inom de senaste 30 dagarna, så använder vi svaret från den senaste valideringen. Om valideringen är äldre än 30 dagar, utför vi en kontroll mot KAR. Om något av de orange meddelandena från KAR uppstår, så skapas en varning för kontonummer.