Factoringbolag kan skapa betydande utmaningar för dig som har ansvar för organisationens leverantörer och betalningar till leverantörer. När du ska lägga till en ny leverantör eller när en befintlig leverantör meddelar att ett nytt kontonummer ska användas, kan det vara svårt att skilja på om kontonumret verkligen tillhör leverantören eller om det är kopplat till ett annat företag, nämligen factoringföretaget.
Processerna, rutinerna och systemstödet för hantering av factoringbolag i ekonomisystemet varierar mellan olika system och organisationer enligt vår erfarenhet på Inyett. Om leverantören använder ett factoringbolag för betalning finns risken att kontrollen av den faktiska leverantörens uppgifter försummas och istället är det factoringbolagets uppgifter som kontrolleras.
Vid betalning - Skicka med organisationsnummer
ISO-standarden för betalfiler (ISO20022) gör det lätt att skicka med organisationsnummer vid betalning. Med hjälp av ett eget fält på transaktionen i filen, kan organisationsnumret till leverantören anges, vilket gör det möjligt att kontrollera företagsinformation såsom f-skatt, momsregistrering och registrerad arbetsgivare för den faktiska leverantören. För leverantörer som exempelvis nyttjar factoringbolag, så kommer därmed en kontroll av den faktiska leverantören att genomföras, istället för företaget som är förknippat med kontonumret.
Ladda upp ditt leverantörsregister
Om det finns tekniska begränsningar att skicka med organisationsnummer för leverantören vid varje betalning, ladda upp hela leverantörsregistret istället! Med ditt leverantörsregister uppladdad, genomförs kontroller på organisationsnumren angivna i leverantörsregistret.
Gör så här! Exportera ditt leverantörsregister från ditt ekonomisystem. Gå till Inställningar / Kontokopplingar och ladda upp ditt register. Nu kommer Inyett kontrollera organisationsnumret förknippat med kontonumret vid betalning.
Genom att hålla muspekaren över organisationsnumret för en transaktion i Inyett Detect, så kan du enkelt se vilken mottagare som kontrollerats.
- Org.nr från ‘betaldata’ - Inyett kontrollerar org.nr angivet av dig som kund i betalfilen.
- Org.nr från ‘Kontokopplingar’ - Inyett kontrollera org.nr utifrån leverantörsregister som laddats upp.
- Org.nr från’ Inyett’ - Inyett hämtar org.nr baserat på Bank- eller Plusgiro-information.
Ogiltiga leverantörer i leverantörsregistret!
När du som kund till Inyett gör en ‘Registeranalys’ identifieras risker, misstag och felaktigheter i registret. Analysen uppmärksammar också hur många företag som inte kunde kontrolleras. Ogiltiga eller felaktiga uppgifter förknippade med organisationsnumret i registret innebär en stor risk, och är viktiga att adressera för god intern kontroll. Det kan handla om att felaktiga siffror angivits vid upplägg, eller att siffror bytt plats i organisationsnumret. Fel som snabbt måste identifieras och korrigeras för att säkerställa att leverantörsregistret är uppdaterat och korrekt.