Frågor och svar - AutoPay Detect

Hur gör jag inställningar och hanterar varningar gällande AutoPay Detect?

Hantera dina inställningar och anpassa varningarna för din Detect-profil baserat på ditt företags behov.

Det är administratören för varje profil som kan ändra inställningarna.

Rekommendationen för alla administratörer är att titta på vår utbildningsvideo. För att se video klicka  HÄR

 

Inställningar på varningar

Snooze
Med funktionen "snooze" (pausa) finns möjlighet att pausa varningar från att genereras på nytt av samma typ till samma betalmottagare.

Ett exempel kan vara att varningstyp F-skatt ska pausas under ett 30 dagars spann från föregående varning av samma typ till samma betalmottagare. Se spann nedan:

30 dagar
90 dagar (Kvartal)
180 dagar (Halvår)

90 dagar sätts som "default" inställning om inget annat anges.

 

Exkludering

Gå in på “aktiva inställningar” på vald varning för att exkludera ett org.nr eller kontonummer. Det innebär att valt kontonummer/org.nr inte kommer generera någon varning alls framåt. Ta bort exkluderade poster genom att klicka på ikonen för papperskorg.

Var försiktig när du väljer vilka företag du vill exkludera och använd exkluderingen sparsamt eftersom det finns en stor säkerhetsaspekt att ta bort företag eller mottagare från kontrollen.


 

Ställ in beloppsgränser

Varningen “belopp” genereras vid betalning som genomförs med ett belopp som är över eller under en angiven beloppsgräns eller genomförs till en angiven valuta som är definierad för denna Detect-profil (varning avser ej kreditbetalningar). 

Att sätta en beloppsgräns på betalningar kan ge flera viktiga mervärden. Flertalet verksamheter har processer och rutiner som innebär en extra kontroll av väldigt stora belopp, detta kan skapa trygghet, kontroll och en ökad mognadsgrad för verksamhetens interna kontroll. Det kan också finnas ett mervärde att bli uppmärksammad på väldigt små belopp, t.ex. betalningar under 10 kronor, då det finns en kostnad förknippad med att genomföra transaktioner.

Ställ in under vilka förutsättningar Detect-kontot ska uppmärksammas för varningen “belopp”. Ange en generell beloppsgräns i en viss valuta, eller en beloppsgräns till ett specifikt kontonummer. Välj om beloppsgränsen ska avse över eller under det angivna beloppet.

 

Hantera varningar

Vi rekommenderar alltid att du hanterar dina varningar för att ha kontinuerlig kontroll och möjlighet till uppföljning. Att hantera varningar ger dig möjlighet att dela en varning med en kollega eller skriva en kommentar för att beskriva om varningen var godkänd eller om det var en allvarlig felaktig betalning som krävde åtgärd.


Markera din varning som avslutad för att alltid ha koll på vilka varningar som är ohanterade och vilka som har kontrollerats.



Du kan nå inställningar på flera sätt. 


  1. Autopay Detect → Administration → Varningar → Redigera


  1. Autopay Detect → Godkänn → Klicka på valfri varning → Gå vidare till Inyett → Inställningar


  1. Inne i Inyett → Kugghjulet uppe i högra hörnet